Westlandse bedrijventerreinen beter bereikbaar

Er is meer ruimte nodig voor de bereikbaarheid van Westlandse bedrijventerreinen. Daarom ondertekenden de gemeente Westland en de stichting Agrologistieke Bedrijventerreinen Westland (AGL) in aanwezigheid van Frederik Zevenbergen (gedeputeerde provincie Zuid-Holland) vanmorgen een gezamenlijke verkenning op de Fruit Logistica, een van 's werelds grootste tuinbouwbeurzen. Westland staat bekend als de internationale hoofdstad van de glastuinbouw, waar logistiek een onmisbare rol speelt. Dagelijks worden onze bedrijventerreinen bezocht door vrachtwagens die groenten, fruit, bloemen en innovatieve technologie├źn over de hele wereld verspreiden.

Om Westland aantrekkelijk te houden voor de vele ondernemers en werknemers op de ruim 20 bedrijventerreinen, is er meer aandacht nodig voor het openbaar vervoer en de fiets. Zo moeten er shuttles komen te rijden tussen een aantal bedrijvenclusters en overstapplaatsen voor openbaar vervoer in de buurt. Kortgeleden is de gemeente met andere partners aan de slag gegaan om te kijken hoe werknemers, bijvoorbeeld op de fiets, snel en veilig op de bedrijventerreinen kunnen komen. Om die reden worden er snelfietspaden verkend tussen Delft, Naaldwijk, Den Haag en Rotterdam.

Een ander belangrijk project waar de partners met trots naar uitkijken, is het aanpassen van de twee rotondes bij afrit 6 op de A20 zodat het verkeer beter door kan rijden en het veiliger wordt. Ook wordt gekeken naar het openbaar vervoer en andere vervoersmogelijkheden. 

Ter land, ter zee en in de lucht

De verkenning laat zien dat niet alles meer op de begane grond past. Om ruimte effici├źnt te gebruiken en goederen snel van de ene naar de andere plek te krijgen, werken we aan hyperloops. Die kunnen vracht van de producent naar de haven brengen en andersom. Het is belangrijk dat de bedrijventerreinen niet alleen via de weg, maar ook over zee en door de lucht goed bereikbaar blijven. Daarvoor moeten we nauw samenwerken met de haven van Rotterdam en bijvoorbeeld StenaLine. Westlandse ondernemers willen vooruit en hebben daarvoor een lange termijnvisie en daadkracht nodig. Deze verkenning brengt ons dichter bij dat doel.