Hulpinformatie

Door het coronavirus hebben veel bewoners hulpvragen, zorgen en behoefte aan een goed gesprek. De gemeente helpt u gemakkelijk informatie te vinden die nu voor u als bewoner van Westland van belang kan zijn.
Deze pagina wordt zo actueel mogelijk gehouden.

    Hulp en advies

    • Vitis Welzijn

      Het Vitis Belteam staat u graag te woord. Ook de Belmaatjes bieden graag een luisterend oor. Bel daarvoor naar telefoonnummer: 0174 - 630 358 of kijk op www.vitiswelzijn.nl.

      Viermaal per dag kunt u op WOS TV het eigen programma van Vitis bekijken: 'Vitaal in de Regio'. Zo kunt u  blijven bewegen, yoga doen en uw geest scherp houden. Dat kan ook via de website www.vitiswelzijn.nl/online.

    • Kindertelefoon

      Kinderen kunnen elke dag van de week van 11:00 tot 21:00 uur hun zorgen en hun verhaal delen met de vrijwilligers van de Kindertelefoon. Ze hoeven hun naam niet te vertellen en gegevens blijven vertrouwelijk. Bel gratis en anoniem 0800-0432 of gebruik de chat. Kijk op de website hoe dat werkt

    • Telefoonlijnen

      Er zijn verschillende telefoonlijnen voor wie zich zorgen maakt over het coronavirus of behoefte heeft aan een gesprek, luisterend oor of advies.

    • Testen op het coronavirus

      Iedereen met gezondheidsklachten wordt geacht zich te laten testen op het coronavirus. De meest actuele informatie hierover staat op de website van GGD Haaglanden.

    • Voor kinderen, jongeren en ouders

      Kinderen en ouders zijn vaker thuis dan normaal. Dat kan voor spanningen zorgen. Het Nederlands Jeugdinstituut geeft tips en advies.

      Hoe legt u kinderen uit wat er aan de hand is? Hoe praat u met hen over de impact van het virus, bijvoorbeeld als zij angstig zijn of autisme hebben? Op de website van het Kenniscentrum kinder- en jeugdpsychiatrie staan adviezen en informatie van verschillende experts en organisaties op een rij.

      Heeft u vragen of zorgen over uw kind(je)? Met opvoedvragen kunt u bellen met het telefonisch spreekuur van JGZ (het consultatiebureau voor kind en jeugd). U belt naar 088 - 054 99 99 (optie 2; op werkdagen van 8.30 tot 16.30 uur). Verder staan op de website veel tips voor ouders met jonge kinderen over allerlei vragen rondom opvoeding.

    • Sociaal Kernteam Westland

      Heeft u zorgen over uw gezin? Of lopen de spanningen thuis hoog op nu iedereen meer binnen moet blijven en drukte moet vermijden? Kunt u niet terecht bij familie, vrienden of buren voor steun en advies? Het Sociaal Kernteam Westland kan met u meedenken en samen een plan maken. U kunt contact met ons opnemen via 14 0174 of een contactformulier invullen op www.sktwestland.nl.

    • Veilig thuis

      Gaat het thuis niet goed, kunt u de situatie niet meer als gezin oplossen of bent u bezorgd over iemand in uw omgeving? Bel dan naar Veilig Thuis Haaglanden: 0800-2000. U kunt ze 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen. Kijk voor meer tips op de website

    • Grip op geld

      Voor veel huishoudens heeft de coronacrisis grote financiële gevolgen. Het Nibud helpt u met tips en hulpmiddelen om grip op uw geld te houden, én informatie over hulpregelingen.

    • Digisterker door Doen

      Steeds meer zaken regelt u via de computer en met uw DigiD. Met ‘Digisterker door doen!’ regelt u dingen thuis online, zoals belastingaangifte doen, een toeslag aanvragen of uw zorgverzekering bekijken. Op de website Digisterker door Doen! vindt u een stap-voor-stap-uitleg. 

    • Veilig helpen

      Wilt u iets doen voor iemand in thuisisolatie of quarantaine?
      Het is verstandig om niet naar binnen te gaan. Zet de boodschappen bij de voordeur neer. Maak een praatje via de telefoon. Houd sowieso altijd in uw achterhoofd dat hygiëne van uw kant belangrijk is.

    Hulpinitiatieven

    • Online trainingen GGZ Delfland

      Maken u of uw kind(eren) zich door het coronavirus meer zorgen dan anders? GGZ Delfland geeft gratis online trainingen die u kunt volgen onder begeleiding van een professional, of zelf, anoniem. Voor jeugd vanaf 8 jaar zijn er trainingen als ‘Aan de slag met je gedachten’ en ‘Minder piekeren’. Voor volwassenen gaat het onder andere om ‘Positief denken’ en ‘Oefenen met ontspannen’. Kijk voor meer informatie en aanmelden op de website van GGZ Delfland.

    • Nieuwe verzamelwebsite voor protocollen gelanceerd

      Protocollen zijn nodig om de algemene regels van het RIVM te vertalen naar de realiteit van de werkvloer, het sportveld of de school. Dat vereist maatwerk: hoe houd je 1,5 meter afstand in een kantoortuin? Hoe voorkom je dat medewerkers te dicht bij elkaar zitten tijdens de lunch? Hoe voorkom je dat mensen in rijen dichtbij elkaar komen te staan?
      Branches hebben zelf het beste zicht op de eigen praktijk en zij werken hard om voor de eigen werkomgeving een protocol op te stellen. De website www.mijncoronaprotocol.nl verzamelt protocollen, wordt constant aangevuld en biedt zo een overzicht van de beschikbare protocollen.

      Verantwoordelijkheid bij de branche

      De website is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland, in samenwerking met de Rijksoverheid. De verantwoordelijkheid voor de inhoud van de protocollen ligt bij de branche zelf. Protocollen worden in het algemeen opgesteld door de branchevereniging horend bij de sector. Ze betrekken hierbij ook werknemers, bijvoorbeeld via vakbonden.

       

    • Westlandse belmaatjes

      Heeft u zin in een goed gesprek of behoefte aan een luisterend oor, bel dan naar het Vitis belteam via 0174 – 630 358 of stuur een email naar maatjes@vitiswelzijn.nl. Mensen kunnen zelf contact opnemen voor een belmaatje, maar de vrijwillige belmaatjes nemen ook zelf actief contact op met inwoners. Meer informatie vindt u ook op www.westlandsebelmaatjes.nl.

    • Coronahulp Westland

      Westlanders bieden hun hulp aan om iets voor een ander te doen via het platform Coronahulp Westland. De vrijwilligers van Coronahulp Westland bieden u graag hulp aan, zoals boodschappen doen of de hond uitlaten. U kunt ook zelf uw hulp aanbieden.
      Dat kan op drie manieren:

      • Zoek op Facebookgroep Coronahulp Westland
      • Kijk op www.coronahulpwestland.nl
      • Lukt het niet via Facebook of de website? Bel dan naar Vitis Welzijn via telefoonnummer: 0174 - 630 358
    • Westland voor elkaar

      Ook het bestaande platform ‘Westland voor elkaar’ geeft de mogelijkheid om in deze tijd van het coronavirus hulp aan te bieden of te krijgen. Op de website Westlandvoorelkaar kunt u om hulp vragen of uw hulp aanbieden. Komt u er niet uit? Bel dan naar Vitis Welzijn via telefoonnummer 0174 - 630 358.

    • Nederlandse Islamitische Federatie (NIF)

      Nederlandse Islamitische Federatie (NIF) reikt de hand uit naar hulpbehoevenden. Als gemeenschap doen zij er alles aan om mensen bij te staan en te helpen. De jongeren van deze gemeenschap helpen kwetsbare mensen door verschillende taken van hen over te nemen. Zij doen bijvoorbeeld boodschappen of zetten het vuil buiten.

      Mensen kunnen zelf contact opnemen met de projectleiders van NIF: Mustafa Güçlü (06-4382727) of Ömer Kıraç (06-24420233).
       

    • Uitleg corona voor gehandicapten

      Op de website corona.steffie.nl legt uitleghulp Steffie moeilijke informatie over het nieuwe coronavirus op een eenvoudige manier uit. De website is speciaal bedoeld voor mensen met een verstandelijke beperking. De website is gemaakt in opdracht van de Rijksoverheid. Met de website wil de bekende webhulp Steffie voorzien in de groeiende vraag naar betrouwbare en begrijpelijke informatie voor kwetsbare doelgroepen, zoals mensen met een licht verstandelijke beperking en laaggeletterden. Steffie beantwoordt vragen als: Welke symptomen kan je verwachten als je het virus krijgt? Hoe zorg je ervoor dat je zelf en anderen niet ziek worden? Ook komen onderwerpen als het wassen van je handen op een juiste manier en het maken van een dagindeling aan bod.

    • De Vitale Ontspanning

      De Vitale Ontspanning is een gratis online platform gericht op vitale ontspanning voor zorgpersoneel. Het wordt dagelijks gevuld met oefeningen die ervoor zorgen dat de gevolgen van stress, zoals gevoelens van angst en slapeloosheid minder kans krijgen om de overhand te nemen. Korte meditatie- en yogaoefeningen zijn gratis te volgen en voor iedereen geschikt.

    • MKB Westland

      MKB Westland roept iedereen op om de lokale ondernemers te steunen en bieden lijsten aan via #winkelhier en #winkellokaal.

    • Winkel in Westland

      Wilt u online iets kopen of eten laten bezorgen? Denk dan aan de Westlandse winkeliers en horecaondernemers die het zwaar hebben. Op Winkel in Westland leest u hoe u kunt bestellen en laten bezorgen. Op de Facebookpagina Winkel in Westland en op Instagram vindt u ook verschillende acties.

    • Thuis online

      Via internet kunt u thuis nog voldoende contact hebben met uw dierbaren of een virtueel uitstapje maken. De vrijwilligers van PCHulp van SeniorWeb helpen u tijdelijk gratis op weg met uitleg over videobellen of het gebruiken van sociale media. U belt naar 0800 – 0506 (op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur).

      Voor vragen over SeniorWeb neemt u contact op via: leden@seniorweb.nl of 030 - 276 99 65.

    • Wegwijs eenzaamheid: overzicht hulpaanbod en activiteiten

      Als vrijwilliger of professional kunt u het verschil maken voor iemand die (mogelijk) eenzaam is. Inwoners van Westland kunnen op veel plekken informatie of ondersteuning krijgen en meedoen aan activiteiten. Op deze pagina vindt u een handig overzicht daarvan. Heeft u aanvullingen of correcties? Mail naar eenzaamheid@gemeentewestland.nl.

    • Helpdesk Welkom Online

      De Helpdesk Welkom Online beantwoordt vragen zoals: hoe kan ik videobellen, hoe houd ik contact via sociale media en hoe kan ik online spelletjes spelen met anderen? U belt naar 088-344 2000 (op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur). De hulplijn is gratis. U betaalt alleen reguliere gesprekskosten.

      Met het gratis, laagdrempelige en online lesprogramma Welkom Online leert u stap voor stap van alles over bijvoorbeeld videobellen, filmpjes bekijken, online zoeken en sociale media.  U kunt de lessen alleen, samen met een vrijwilliger of groep volgen.

      Helpdesk Welkom Online is een initiatief van het Ouderenfonds, VodafoneZiggo en Samsung.

    • Support Your Locals Westland

      U kunt een doos vol ambachtelijke producten van Westlandse ondernemers bestellen. Zo helpt u lokale ondernemers door deze zware periode heen. Zo’n pakket is een goed cadeau voor iemand die tijdelijk de deur niet uit kan, geen bezoek mag ontvangen of juist keihard moet werken. Vervolgens haalt u het pakket op vrijdag op bij het Tramhuisje in Naaldwijk of u laat het bij u thuis of een ander bezorgen. Kijk voor meer informatie op de website.

    • Fonds 1818

      Wie nu aan de slag wil om hulp te geven in de coronacrisis kan niet te lang wachten op een financiële bijdrage. Zowel stichtingen en verenigingen als groepjes bewoners kunnen via Fonds 1818 met een snelle procedure een aanvraag indienen voor coronahulp-projecten. Kijk voor meer informatie op de website van Fonds 1818.

    • Hulp ouderen en chronisch zieken

      Oudere mensen en mensen met een chronische ziekte zijn vatbaarder voor het coronavirus. Daarom kunt u beter niet op bezoek gaan. Wilt u toch iemand helpen die bang is of geïsoleerd raakt door het coronavirus? Gelukkig zijn er veilige manieren om een ander te helpen!

      • check telefonisch of u iets kunt doen
      • bied aan boodschappen te doen
      • bied uw hulp aan via www.coronahulpwestland.nl of de Facebook groep Coronahulp Westland; lukt dat niet, bel dan naar Vitis Welzijn via telefoonnummer: 0174 – 630 358
      • bied uw hulp aan via Westlandvoorelkaar of via de Facebookpagina Westland Voorelkaar. Komt u er niet uit? Bel dan naar Vitis Welzijn via telefoonnummer 0174 - 630 358.
      • raad aan het openbaar vervoer te vermijden en bied een lift aan
      • informeer of hun voorraad medicijnen voldoende  is
      • bel vaker en langer
      • stuur een leuke kaart of brief
      • doe iets leuks samen, zoals een online spelletje of samen televisie kijken met de telefoon aan het oor

      Kijk hier voor meer tips.