Budgetbeheer

Het doel van budgetbeheer is het doen van betalingen en ervoor zorgen dat er geen (nieuwe) schulden of betalingsachterstanden ontstaan. 

Orde en rust 

Budgetbeheer brengt orde en rust in uw financiële situatie. Zelf kunt u geen budgetbeheer aanvragen. Dit doet een schuldhulpverlener of een andere hulporganisatie (zoals Vitis, schuldhulpmaatje, zorgverlener of gemeente) als zij vinden dat dit nodig is.    

Stappenplan

Nadat budgetbeheer is aangevraagd, krijgt u een uitnodiging voor een gesprek. Tijdens het gesprek volgen we een stappenplan. Dit stappenplan is als volgt:

Stap 1

het sluiten van een contract tussen u en budgetbeheer

Stap 2

een budgetplan opstellen 

Stap 3

machtigingen (toestemming) verzorgen en verwerken

Stap 4

een budgetplan uitvoeren

Beheer

Na dit gesprek ontvangen wij uw inkomen en toeslagen op een speciale rekening bij de gemeente. Wat doen wij hiermee? 

  • Hiervan betalen wij uw vaste lasten: huur, verzekeringen, gas en elektra. Al uw overige rekeningen stuurt u naar ons op. Deze betalen wij dan ook van dezelfde rekening.
  • We reserveren geld voor uw schulden en voor rekeningen die u onverwacht, eenmalig of enkele keren per jaar moet betalen. 
  • Elke week of elke maand maken wij een bepaald bedrag over op uw eigen rekening om boodschappen van te doen. 

Aanvragen

Bent u een professional van de gemeente of bent u werkzaam bij een andere hulporganisatie (zoals Vitis, schuldhulpmaatje, zorgverlener, etc.) dan kunt u iemand via onderstaande link aanmelden bij budgetbeheer.

Vul dit formulier in om de inwoner bij budgetbeheer aan te melden.

Leren

Het is belangrijk om goed met geld om te leren gaan. Juist als u na het budgetbeheer weer zelf u rekeningen beheert. Wij bieden u daarom diverse trainingen aan.  De duur van Budgetbeheer is maatwerk. Het hangt af van diverse zaken en uw vermogen om te leren. 

Bewindvoering

Bent u niet in staat om uw inkomen en uitgaven zelfstandig uit te voeren? Dan bestaat de mogelijkheid voor bewindvoering. Een bewindvoerder is iemand die uw geldzaken regelt. Dit bespreken we persoonlijk met u. De Gemeente Westland voert deze taak niet uit, maar kan u hierbij wel begeleiden. 
 
Voor meer informatie kunt u tijdens werkdagen contact opnemen met het team Budgetbeheer, telefoon 14 0174