Toeslag voor woonkosten

Kunt u de huur of hypotheek niet meer betalen omdat uw inkomen plotseling lager is geworden? Dat kan bijvoorbeeld door ziekte, scheiding of werkloosheid. U krijgt dan mogelijk een toeslag voor uw woonkosten van de gemeente. Dit noemen we de woonkostentoeslag. 

Deze toeslag is speciaal bedoeld om de hoge kosten van uw huur- of koopwoning te betalen als uw inkomen opeens is gedaald en u daar niets aan kon doen. De periode dat u deze toeslag krijgt, is maximaal 6 maanden. 

Aanvragen

Voldoet u aan de voorwaarden? Doe dan een aanvraag met DigiD via onderstaande knop. Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand. Om de toeslag aan te vragen, hoeft u geen bijstandsuitkering te hebben.

Inloggen met DigiD Regel met DigiD

Huurtoeslag

Als u een laag inkomen heeft en een hoge huur, dan heeft u misschien recht op huurtoeslag. Dit is een financiële steun in de huur vanuit de overheid. Huurtoeslag kunt u aanvragen bij de Belastingdienst

U kunt woonkostentoeslag aanvragen als u aan de volgende voorwaarden voldoet: 

  • uw inkomen is plotseling veel minder 
  • u gaat op zoek naar een goedkoper huur- of koophuis 
  • als u een koophuis heeft: de kosten van uw koopwoning zijn te hoog voor uw inkomen. Het gaat om onder andere de hypotheekrente, het onderhoud en de onroerendezaakbelasting
  • als u een huurwoning heeft en uw aanvraag voor huurtoeslag is afgewezen 

Huurtoeslag gaat vóór woonkostentoeslag. U kunt dus alleen woonkostentoeslag krijgen als u geen recht heeft op huurtoeslag. Bijvoorbeeld omdat de huur te hoog is of omdat u een koopwoning heeft.

U moet de volgende gegevens inleveren van u en uw partner (indien van toepassing):

  • kopie of foto van een geldig legitimatiebewijs (geen rijbewijs)
  • loonstroken en/of uitkeringsspecificaties van de laatste 3 maanden
  • bewijsstukken van uw andere inkomsten van de laatste 3 maanden
  • kopie bankafschriften van alle (buitenlandse) betaal- en spaarrekeningen van uzelf, uw partner en minderjarige kinderen van de laatste 3 maanden. Op de afschriften moet staan: het rekeningnummer, naam en adres, het begin- en eindsaldo en alle bij- en afschrijvingen
  • afschriften/overzichten van alle creditcards, PayPal-rekeningen, beleggingsrekeningen en cryptovaluta portefeuille (Bitcoins, etc.) van de laatste 3 maanden met daarop het begin- en eindsaldo en alle mutaties
  • kopie bewijsstukken van uw vermogen, anders dan uw bankrekeningen
  • recent overzicht van al uw schulden (niet ouder dan 3 maanden)
  • factuur of offerte van de kosten
  • overzicht van de duurzame gebruiksgoederen en stofferingskosten die u wilt aankopen of vervangen (indien van toepassing)
  • huurcontract (indien van toepassing)
  • voorrangsverklaring (indien van toepassing)
  • kopie van de inventarislijst van de nieuwe woning

Als wij uw aanvraag hebben ontvangen krijgt u binnen 8 weken een besluit. Hierin staat of u de bijzondere bijstand krijgt of niet.

U kunt dit schriftelijk aanvragen door het aanvraagformulier (pdf, 230 KB) in te vullen. Meer informatie hierover staat op het formulier.

Hulp nodig? 

Vindt u het moeilijk formulieren op onze website of op papier in te vullen? Dan kunnen de mensen bij een Buurt Informatiepunt u helpen. U kunt ook een afspraak maken met de formulierenbrigade van Vitis Welzijn.

Heeft u een andere vraag? Stel uw vraag online of bel met telefoonnummer 14 0174.

Hoe staat het met mijn aanvraag of melding?

Wilt u weten hoe het staat met uw aanvraag of melding? Vul dan het formulier op onze website in.