Huishoudelijke hulp

Kunt u uw huis zelf niet (meer) schoonmaken? En heeft u als inwoner van gemeente Westland geen andere oplossing? Dan helpt de gemeente u om een oplossing te vinden.

Op onderstaande pagina vindt u alle informatie over de aanvraag van een huishoudelijke hulp, zoals:

  1. Dit doet een huishoudelijke hulp
  2. Kom ik in aanmerking voor huishoudelijke hulp?
  3. Hoe vraag ik huishoudelijke hulp aan?
  4. De kosten voor een huishoudelijke hulp
  5. Hoelang duurt een aanvraag voor huishoudelijke hulp?
  6. Voor hoelang krijg ik een huishoudelijke hulp?
  7. Hoe zeg ik de huishoudelijke hulp op?
  8. Kortdurende huishoudelijke hulp (basisvoorziening)

Dit doet een huishoudelijke hulp

De huishoudelijke hulp helpt u bij het schoonhouden van de ruimten die u dagelijks gebruikt. Dit zijn onder meer de woonkamer, slaapkamer, toilet, badkamer, keuken en gang.

De hulp kan bijvoorbeeld de woonkamer, gang en slaapkamer stofzuigen. De badkamer dweilen, de keuken en het toilet schoonmaken. U maakt hier zelf afspraken over met de organisatie. Daarnaast maakt de huishoudelijke hulp werkafspraken met u als client. Denk hierbij aan de ramen binnen lappen, zorgen voor schone kleding of (tijdelijke) zorg voor uw kind (-eren).

Hulp bij persoonlijke verzorging zoals u wassen en aankleden, doet de huishoudelijke hulp niet.

Kom ik in aanmerking voor huishoudelijke hulp?

Huishoudelijke hulp is een voorziening op maat. Daarom zijn er voorwaarden om in aanmerking te komen voor huishoudelijke hulp.

Bijvoorbeeld als u last heeft van 

  • lichamelijke beperkingen en/of
  • chronisch-psychische beperkingen  of
  • psycho-sociale problemen

én u heeft geen enkele andere oplossing, zoals:

  • betalen van een gebruikelijke hulp
  • mantelzorger
  • personen uit uw sociale netwerk

Heeft u een kortdurend probleem (maximaal 6 maanden)? Dan mag u tot 40 uur huishoudelijke hulp inkopen in een periode van maximaal 6 maanden. Lees meer over de kortdurende huishoudelijke hulp.

Hoe vraag ik huishoudelijke hulp aan?

Uw aanvraag voor een huishoudelijke hulp kan met een Wmo-melding. Ook als u de gemeente de zorg wilt laten regelen, maar zelf de financiën regelt. Bijvoorbeeld via Zorg in Natura (ZIN) of het Persoonsgebonden Budget (PGB)

Heeft u een indicatie voor de Wet Langdurige Zorg (Wlz)? Dan regelt u de zorg via het Zorgkantoor DSW.  

Zorgkantoor DSW:

Ga naar: Wat is Wmo? of naar: Direct een Wmo-melding doen.

De kosten voor een huishoudelijke hulp

Voor een huishoudelijke hulp via ondersteuning vanuit de Wmo betaalt u een eigen bijdrage. Dit is in 2022 € 19,00 per maand.

Voor een tijdelijke huishoudelijke hulp (korter dan 6 maanden en maximaal 40 uur) betaalt u € 5,- per uur. De gemeente betaalt het overige gedeelte aan de zorgaanbieder.

Dit bedrag betaalt u ook als u de voorziening inzet omdat uw mantelzorger overbelast is. Voorwaarde is dat de mantelzorger zich heeft aangemeld bij Vitis Welzijn. Lees hier meer over de tijdelijke huishoudelijke hulp (basisvoorziening huishoudelijke hulp).

Vitis Welzijn:

Hoelang duurt een aanvraag voor huishoudelijke hulp?

Een huishoudelijke hulp vraagt u aan via een Wmo-melding. Zo'n melding (aanvraag) duurt wettelijk maximaal 8 weken. Als u de aanvraag heeft gedaan, neemt de zorgconsulent contact met u op voor een keukentafelgesprek.

Voor hoelang krijg ik een huishoudelijke hulp?

Voor hoelang de huishoudelijke hulp bij u komt, hangt af van uw hulpvraag. U krijgt maximaal voor 5 jaar huishoudelijke hulp. Daarna vraagt u iedere 5 jaar verlenging van uw huishoudelijke hulp aan. Houd die einddatum goed in de gaten voor uw verlenging.

Is er een tijdelijke hulpvraag? Dan krijgt u kortdurende hulp.

Hoe zeg ik de huishoudelijke hulp op?

Heeft u geen hulp meer nodig? Bijvoorbeeld omdat iemand in uw persoonlijke kring de zorg overneemt. Of als uw dierbare is overleden. Dan belt of schrijft u naar de zorgaanbieder. 

Wilt u opzeggen omdat het aantal uren te weinig is? Zeg dan niet direct de zorg op. Maar vraag een gesprek aan met de zorgaanbieder. Komt u er samen niet uit? Of voelt u zich niet gehoord? Dan kan de zorgconsulent van de gemeente u helpen. De consulent voert een driegesprek met u en de zorgaanbieder. En ook kan de consulent middelen inzetten om u te helpen. Zo kan de consulent de werkzaamheden laten meten via een extern bedrijf.

Kortdurende huishoudelijke hulp (basisvoorziening)

De gemeente Westland kan u helpen wanneer u bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname wat extra hulp kunt gebruiken. Ook mantelzorgers kunnen gebruikmaken van tijdelijke huishoudelijke hulp.

U kunt zelf voor maximaal 40 uur huishoudelijke hulp aanvragen bij een van de zorgaanbieders die in gemeente Westland actief zijn. Dit pakket van 40 uur dient u binnen 6 maanden op te maken. De eigen bijdrage is € 5,- per uur. Dit bedrag betaalt u rechtstreeks aan de organisatie die de hulp levert. De gemeente Westland betaalt de rest aan de zorgaanbieder. 

Als u denkt recht te hebben op hulp kunt u zelf een keuze maken uit een van de volgende zorgaanbieders waar de gemeente een contract mee heeft. De zorgaanbieder bepaalt of u recht heeft op hulp. In verband met vele aanvragen en een tekort aan zorgpersoneel kan niet gegarandeerd worden dat de basiszorg ‘hulp bij het huishouden’ binnen 2 weken bij u kan starten. De mogelijkheden kunnen per woonkern verschillen. De zorgaanbieder kan u hier meer over vertellen.

OrganisatieTelefoonnummer
Axxicom Thuishulp088 - 298 74 74
Hoek Helpt070 - 219 08 10
Buurtdienst Westland06 - 820 486 97
Buurtdienst Maasdijk06 - 207 988 98
Stichting Pieter van Foreest088 - 166 88 61
Thuiszorg Inis088 - 464 70 00
Tzorg070 - 205 58 08 of 070 - 205 58 13