Cliëntondersteuning

Heeft u hulp nodig bij het voeren van een gesprek? U kunt iemand uit uw familie of een bekende vragen u te helpen. Ook kunt u hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner.  

Onafhankelijke cliëntondersteuner

Een cliëntondersteuner is een professional of getrainde vrijwilliger die weet bij welke organisatie u terecht kunt voor hulp. Hij of zij is onafhankelijk. Dat betekent dat hij of zij zonder invloed van andere organisaties of personen werkt. De hulp van de cliëntondersteuner is gratis.  

De cliëntondersteuner kiest geen partij en heeft geen band met organisaties die zorg leveren. Hij of zij is er voor u. De cliëntondersteuner kent veel mensen en organisaties en kan u helpen bij een gesprek met een organisatie, de gemeente of aanbieder van zorg voor te bereiden. En als u dat prettig vindt, kan hij of zij meegaan naar het gesprek. De onafhankelijke cliëntondersteuner biedt hulp voor korte tijd. Hij of zij denkt met u mee en helpt om de situatie op een rijtje te krijgen. Daarbij geeft hij of zij als het nodig is informatie en advies. 

Ondersteuning 

In het filmpje ziet u wat cliëntondersteuning voor u kan betekenen. 

De cliëntondersteuner:

  • denkt met u mee 
  • helpt u om alles op een rijtje te zetten
  • geeft informatie en advies 
  • weet bij welke organisatie u terecht kunt 
  • helpt bij de voorbereiding van een gesprek

Als u dat wilt, kan de cliëntondersteuner aanwezig zijn bij het gesprek met de gemeente of een aanbieder van zorg. De cliëntondersteuner is neutraal (kiest geen partij) en werkt in uw belang. De cliëntondersteuner kan u helpen bij een gesprek, maar hij of zij grijpt niet in als er discussie is over een resultaat of advies.  

Filmpje cliëntondersteuning

Bij welke organisaties kunt u terecht?

U kunt contact opnemen met een van de onderstaande organisaties.

Heeft u professionele hulp nodig bij het voeren van een keukentafelgesprek? Of het invullen van het formulier? Dan kunt u gratis hulp krijgen via:
Vitis Welzijn(Verwijst naar een externe website)
Telefoon: (0174) 63 03 58(Verwijst naar een telefoonnummer)
E-mail:  [email protected](Verwijst naar een e-mailadres).

U kunt ook bellen of langsgaan bij een  Buurt Informatie Punt(Verwijst naar een externe website).  

Wilt u onafhankelijke cliëntondersteuning gebruiken? Dan kunt u ook bellen naar Vitis Welzijn. Zij kan u adviseren bij welke organisatie u terecht kunt. 
Telefoon: (0174) 63 03 58(Verwijst naar een telefoonnummer) 
E-mail: [email protected](Verwijst naar een e-mailadres).  

Meer organisaties bieden cliëntondersteuning aan. Vitis Welzijn kijkt samen met u welke organisatie u de beste hulp biedt. Of u kunt zelf contact opnemen met de organisaties in het overzicht hieronder. 

Vrijwillige Ouderenadviseurs van de bonden (VOA) 
Website: Vrijwillige Ouderenadviseurs(Verwijst naar een externe website) 

Als het om hulp voor jeugd gaat, is het ook mogelijk een vertrouwenspersoon in te schakelen. Dit geldt voor bijvoorbeeld (pleeg)kinderen, (pleeg- of groot)ouders en verzorgers die een vertrouwenspersoon willen inschakelen voor hulp aan jeugd. Hiervoor kunt u terecht bij Jeugdstem(Verwijst naar een externe website)

U kunt ook direct contact opnemen via:

Jeugdstem
Website: Jeugdstem(Verwijst naar een externe website)
Telefoon: 088 555 1000(Verwijst naar een telefoonnummer)

Voor (pleeg)kinderen, (pleeg- of groot)ouders en verzorgers die een vertrouwenspersoon willen voor hulp aan jeugd.

Contact met de gemeente

Neem telefonisch contact op met de gemeente via 14 0174(Verwijst naar een telefoonnummer) of via e-mail:
[email protected](Verwijst naar een e-mailadres)