Grote glastuinbouwconferentie WHC hoogtepunt bezoek Oekraïense delegatie

Deze week is een grote Oekraïense delegatie op bezoek in Westland. Onder andere burgemeesters en directeuren van bedrijven zijn hier om samen met de gemeente Westland en ons lokale glastuinbouwcluster te bespreken hoe we de economie van Oekraïne kunnen helpen herstellen, tijdens en na de oorlog met Rusland. Na verschillende bedrijfsbezoeken eerder deze week, werd vanmiddag een drukbezochte bijeenkomst in het World Horti Center georganiseerd. Morgen zullen Nederlandse bedrijven zich daar presenteren en met delegatieleden bespreken welke projecten ze samen in Oekraïne kunnen starten.

Puck van Holstein (directeur WHC) opende de conferentie vanmiddag waar Nederlandse en Oekraïense sprekers de aanwezigen vervolgens meenamen in de huidige situatie in Oekraïne. Er werd gesproken over de situatie waarin lokale overheden in Oekraïne op dit moment verkeren en wat daarbij de problemen zijn, maar ook waar kansen en oplossingen liggen. Voedselzekerheid, dat de economie sterk blijft, en dat er nieuwe economische kansen ontstaan zijn daarbij erg belangrijk.

Kennisuitwisseling

Hoe moet het nieuwe economische systeem in Oekraïne eruit komen te zien en hoe kan het Westlandse glastuinbouwcluster daarbij helpen? Ook dat was onderwerp van gesprek. Het uitwisselen van kennis tussen onderzoeks- of onderwijsinstellingen is in ieder geval heel belangrijk. En de Oekraïense tuinbouwsector moet ook toegang krijgen tot Nederlandse kennis, technologie en investeringen.

Speciale gezant ministerie en burgemeester Arends

Roderick van Schreven, speciale gezant van het ministerie van buitenlandse zaken, legde de nadruk op de goede band tussen Nederland en Oekraïne. Nederland is een van de landen die het meest doneert aan Oekraïne. Dat doen we samen met ons bedrijfsleven om de Oekraïense economie sterk te houden. Dat is nodig omdat oorlog en wederopbouw veel geld kosten.

Burgemeester Bouke Arends sloot de conferentie af met een terugblik op het bezoek deze week: “Vanaf het begin van de oorlog hebben de gemeente Westland en haar inwoners zich verbonden gevoeld met Oekraïne”, aldus de burgemeester. “We brachten hulpgoederen naar het land en vangen tot op de dag van vandaag zo’n 1.500 Oekraïners op in onze gemeente. Er zijn deze week belangrijke contacten gelegd en samenwerkingen gesmeed die hopelijk gaan bijdragen aan de wederopbouw van Oekraïne.”