Lasten onder dwangsom voor verstoren openbare orde rond jaarwisseling

Drie Westlanders en een Hagenaar hebben een last onder dwangsom gekregen voor het verstoren van de openbare orde rond de jaarwisseling. Als zij zich opnieuw misdragen moeten zij een bedrag van € 2.500 voor elke geconstateerde overtreding betalen.

De inwoner van Den Haag en twee mannen uit ’s-Gravenzande maakten deel uit van een groep die onrust veroorzaakte in de Esdoorn en omgeving in Naaldwijk. Ze probeerden op oudejaarsavond een tijdelijke mobiele camera te vernielen en stichtten brand in een ondergrondse afvalcontainer. Toen de politie en brandweer ter plaatse kwamen werden zij, en hun voertuigen, bekogeld met zwaar illegaal vuurwerk en kiezelstenen.

Een inwoner uit Naaldwijk verstoorde in de vroege ochtend van 1 januari 2024 de openbare orde aan de Molenweg in Monster, toen de brandweer daar, begeleid door de politie, bluswerkzaamheden verrichtte. Hij schreeuwde, schold en gooide vuurwerk naar de hulpdiensten, terwijl hij onder invloed was van alcohol. Daarmee zorgde hij voor een onveilige situatie en belemmerde hij de hulpdiensten in hun werkzaamheden.

Onaanvaardbaar

“Overlast in de vorm van geweldpleging en verstoring van de openbare orde hebben een grote negatieve invloed op de leefbaarheid en het gevoel van veiligheid van bewoners, hulpverleners en ondernemers”, aldus burgemeester Arends. “Het gedrag van deze vier mannen is dan ook volstrekt onaanvaardbaar.”

Het maximumbedrag dat de mannen moeten betalen is 5.000 euro. Als zij daarna opnieuw de openbare orde verstoren, kan de burgemeester een nieuwe, hogere last onder dwangsom opleggen. Deze bestuurlijke maatregel staat los van de strafrechtelijke vervolging.