4 mei-herdenking Westland

Op zaterdag 4 mei vindt in Nederland de Nationale Herdenking plaats. We herdenken dan de vele slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogsgeweld, waar ook ter wereld, sinds die tijd. U bent van harte welkom bij één van de lokale herdenkingsbijeenkomsten in Westland.

Bekijk hieronder per kern het programma.

Tussen 19.30 en 20.30 uur zullen een aantal straten afgesloten zijn voor verkeer. Ook zullen sommige bushaltes tijdelijk vervallen vanwege de stille tochten. Dit staat onder het programma per dorp.

19.00 uur herdenkingsbijeenkomst in de Domkerk met onder meer een toespraak door fractievoorzitter Duncan Plomp.

19.45 uur stille tocht naar het herdenkingsmonument aan de Sportlaan, ingang Hoofdstraat

21.00 uur aansluitend herdenkingsconcert in de Domkerk

Omleidingen en openbaar vervoer

Volledige afsluiting Hoofdstraat en ’t Perron – Sportlaan vanaf de rotonde tot de Kijckerweg.

Bus 455 rijdt niet door het dorp; halte Jogchem van der Houtweg, Kijckerweg, Sportlaan en Hoofdstraat worden overgeslagen. Tijdelijke halte op de N223 bij de rotonde M. de Ruyterweg en bij de rotonde Sportlaan.

19.15 uur herdenkingsbijeenkomst in de Dorpskerk aan de Langestraat, met onder meer een toespraak door burgemeester Bouke Arends.

19.50 uur stille tocht naar het herdenkingsmonument in het park van de Dorpskerk

Volledige afsluiting Vreeburghlaan.

19.15 uur herdenkingsbijeenkomst in de Protestantse Kerk aan de Burgemeester Kampschöerstraat 25, met onder meer een toespraak door wethouder Ben van der Stee.

19.40 uur stille tocht naar het herdenkingsmonument aan de Van Bemmellaan, hoek Larixlaan

20.15 uur afsluiting in de kerk

Omleidingen en openbaar vervoer

De rotonde Van Bemmellaan – Larixlaan is tijdelijk afgesloten.

19.00 uur herdenkingsdienst in de Oude Kerk aan het Wilhelminaplein in Naaldwijk, met onder meer een toespraak door fractievoorzitter Guus Bakker

19.40 uur stille tocht naar het herdenkingsmonument aan de Verdilaan

Volledige afsluiting Verdilaan.

Bus 34-455-456 rijden niet via de Verdilaan naar het busstation maar via Kruisweg en/of Stokdijkkade.

19.00 uur herdenkingsdienst in de Hervormde Kerk, Plein 9 met onder meer een toespraak door fractievoorzitter Peter Duijsens.

19.45 uur stille tocht naar het herdenkingsmonument aan de Dorpskade

Volledige afsluiting Plein – Heulweg – Dorpskade

19.00 uur herdenkingsdienst in de Bartholomeuskerk aan de Voorstraat met onder meer een toespraak door raadslid Joep van Veen

19.50 uur stille tocht naar het herdenkingsmonument op de begraafplaats

20.15 uur aansluitend herdenkingsconcert in de Bartholomeuskerk

19.30 uur herdenkingsbijeenkomst op het plein voor dorpshuis Kastanjehof, Kerkstraat 43a met hymnes, psalmen, toespraak en gedicht

20.05 uur bloemlegging

20.15 uur aansluitend koffie drinken in dorpshuis Kastanjehof

Vlag halfstok

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei adviseert om op 4 mei van zonsopkomst tot zonsondergang de vlag halfstok te hangen. Dit als blijk van eerbied en respect voor de oorlogsslachtoffers. De vlag die gebruikt wordt, is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.