Identiteitskaart

Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan in het gemeentehuis. Daarvoor moet u een afspraak maken. Tijdens uw afspraak aan de balie kunt u vervolgens kiezen of u uw ID-kaart aan de balie afhaalt of laat bezorgen. Na 5 werkdagen ligt uw ID-kaart klaar om opgehaald of verzonden te worden. Een ID-kaart voor volwassenen is 10 jaar geldig. Voor jongeren tot 18 jaar is een ID-kaart 5 jaar geldig.

Meenemen bij aanvragen

  • alle identiteitsbewijzen en reisdocumenten die u heeft, ook als ze niet meer geldig zijn
  • een nieuwe pasfoto volgens de eisen van de overheid
  • let op: u mag niet dezelfde foto van uw huidige document meenemen
  • bankpas, u betaalt gelijk bij de aanvraag

Pasfoto

U kunt bij de vakfotograaf een pasfoto laten maken die voldoet aan de strenge eisen voor officiële documenten.
Er is een fotocabine in de publiekshal aanwezig. Deze levert echter een minder goede kwaliteit foto’s. Het gebruik van de cabine is daarom voor eigen risico. Wij raden aan om met kinderen jonger dan 12 jaar een pasfoto bij de vakfotograaf te maken.

Kinderen jonger dan 12 jaar nemen ook mee

  • ingevuld toestemmingsformulier (pdf 38,57kb)
  • identiteitsbewijs van ouders of gezaghouders die toestemming verlenen

Kinderen moeten altijd zelf aanwezig zijn bij het aanvragen én het afhalen van een identiteitskaart.

Meenemen bij afhalen

  • het afhaalbewijs
  • oude identiteitskaart/paspoort

Kosten

Kosten Identiteitskaart
Soort productPrijs
ID-kaart, 10 jaar geldig (18 jaar en ouder) € 51,05 
ID-kaart, 5 jaar geldig (jonger dan 18 jaar) € 29,05
ID-kaart, 10 jaar geldig, met spoedaanvraag€ 98,60
ID-kaart, 5 jaar geldig, met spoedaanvraag € 76,60
ID-kaart laten bezorgen (vanaf 1 juni)€   4,95
  • Verschillen tussen een identiteitskaart en een paspoort

    De verschillen tussen een paspoort en een identiteitskaart (ID-kaart) zijn:

    Paspoort Identiteitskaart
    Geldig als reisdocument Wereldwijdbinnen de EU-landen, de EER, Monaco, San Marino, Turkije en Zwitserland.
    Kosten€ 65,30 (18 jaar en ouder)€ 51,05 (18 jaar en ouder)
    AfmetingenGrootte van een boekje (12,5 x 9 cm)Grootte van een bankpasje
  • Snel nodig

    Heeft u snel een identiteitskaart nodig kies dan bij afspraak maken voor de optie identiteitskaart aanvragen spoed. Kies een tijdstip vóór 14.00 uur, anders kunnen wij niet garanderen dat uw identiteitskaart er de andere dag al is. Deze aanvraag kost meer dan een gewone aanvraag.

  • Kwijt of gestolen

    Als u uw ID-kaart kwijt bent, gaat u niet naar de politie. De verklaring van de vermissing wordt bij de gemeente opgemaakt.

    Via deze link kunt u direct een nieuwe identiteitskaart aanvragen na verlies of diefstal.

  • Meerdere identiteitsbewijzen aanvragen

    Zelf meerdere identiteitsbewijzen nodig?

    Heeft u twee identiteitsbewijzen (bijvoorbeeld en paspoort én een rijbewijs) nodig voor uzelf? Dan kan dat binnen 1 afspraak. U hoeft dus niet op een ander tijdstip terug te komen. Maak dan voor één van de twee producten een afspraak en geef dan aan dat u met 2 personen komt, zodat er extra tijd voor u wordt ingepland.

  • Reizen met kinderen

    Reist u met uw kinderen naar het buitenland? En heeft u een andere achternaam dan zij? Dan kan dit problemen opleveren bij de paspoortcontrole op het vliegveld. U heeft een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag hebt. Meer informatie leest u op de website van de Rijksoverheid of Marechaussee.

  • Voorwaarden

    Voor het aanvragen van een identiteitskaart gelden de volgende voorwaarden:

    • u heeft de Nederlandse nationaliteit
    • u woont in de gemeente Westland en u bent ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP, voorheen GBA) van de gemeente Westland
    • u levert uw oude document in. Op verzoek kan uw oude identiteitskaart ongeldig worden gemaakt zodat u dit kunt houden
    • kinderen jonger dan 12 jaar: schriftelijke toestemming nodig van beide ouders of gezaghouders
  • ID-kaart laten bezorgen

    U kunt uw ID-kaart thuis of bijvoorbeeld op uw werk laten bezorgen. U hoeft dan alleen voor de aanvraag naar de gemeente te komen. Het wordt verzorgd door onze partner Dynasure.

    Aanvragen

    Bij uw aanvraag kunt u aangeven dat u de ID-kaart wil laten bezorgen. U ontvangt van Dynasure een e-mailbevestiging. Zodra uw ID-kaart gereed is en bezorgd kan worden, ontvangt u een e-mail voor het inplannen van een bezorgafspraak. Een afspraak is mogelijk op maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 22.00 uur en zaterdag 08.00 en 18.00 uur.

    Extra kosten

    Thuisbezorgen van een ID-kaart kost € 4,95.

    Bezorgen

    Na het maken van een afspraak ontvangt u een e-mail om de afspraak te bevestigen. In de e-mail staat ook binnen welke tijd u de koerier van Dynasure kunt verwachten. U kunt de koerier en uw pakket via een Track & Trace link volgen.

    In ontvangst nemen

    • u neemt de ID-kaart persoonlijk in ontvangst. Als u voor meerdere gezinsleden een ID-kaart heeft aangevraagd, moeten zij ook aanwezig zijn
    • u levert uw oude reisdocument in bij de koerier, die het document ongeldig maakt
    • u tekent voor ontvangst. De koerier neemt uw oude document mee
    • wilt u uw document houden? Dan wordt het document ongeldig gemaakt en binnen 3 werkdagen naar u opgestuurd

    Wanneer is bezorging niet mogelijk?

    • u gebruik maakt van de spoedprocedure
    • uw ID-kaart vermist is
    • wij een onderzoek hebben lopen naar uw adres, omdat u verhuisd bent en dat niet aan ons heeft doorgegeven
    • u verblijft op de Waddeneilanden

    In deze gevallen moet u uw nieuwe ID-kaart persoonlijk ophalen bij de gemeente.

    Beschadigd document

    Is uw ID-kaart beschadigd? Dan meldt u dit aan de koerier. Deze start de procedure van een beschadigd document.

    Als de koerier al is vertrokken, kunt u per e-mail (afspraak@dynasure.eu) een melding maken dat uw ID-kaart is beschadigd. Geeft u dan ook aan wat er precies is beschadigd, eventueel met een foto. Dynasure stemt met de gemeente af en stelt u op de hoogte van de verdere procedure.

    Contactgegevens Dynasure

    E-mail: afspraak@dynasure.eu
    Telefoonnummer: 0348 – 462 873 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag 09.00 – 20.00 uur en zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur)