Leerlingen ISW bouwen mini Flora Campus Westland

Leerlingen van het ISW Westland Vakcollege en Praktijkcollege zijn druk met het ontwikkelen van Flora Campus Westland, maar dan in miniatuur. Met 3D printers en veel vakmanschap worden maquettes gebouwd van de nieuwe campus, de leerlingen zetten dit vervolgens in elkaar. Zo werken we nu al samen aan de toekomst!

Mini Flora Campus Westland

De maquette wordt maar liefst 2 bij 2 meter groot en is gemaakt op schaal 1:500. Elk gebouw wordt zorgvuldig geprint in één van de 26 printbatches en krijgt een uniek nummer. De leerlingen zorgen ervoor dat de juiste gebouwen op de juiste plek op de ondergrond komen.

Die ondergrond wordt geprint op vinyl en uitgerold op een houten tafel. Dat hebben de leerlingen ook zelf gemaakt tijdens de praktijklessen. Er worden zelfs modelboompjes toegevoegd en rode autootjes gezet op omliggende wegen om het plaatje compleet te maken. Zo ontstaat een levensechte mini-campus, gebouwd met vakmanschap én trots.

Meedenken over het park het groen

De leerlingen zijn niet alleen bouwers, maar ook ontwerpers. Ze dachten actief mee over de inrichting van het park op de campus. Wat maakt een park aantrekkelijk? Waar moet je kunnen zitten, spelen, ontspannen en elkaar ontmoeten? Adviseur fysieke leefomgeving Gerard van Gaalen ging hierover met hen in gesprek en maakte ook samen met de leerlingen een podcast.

“We hebben samen nagedacht over wat een park op de campus écht aantrekkelijk maakt", begint Gerard. "De leerlingen kwamen met ideeën als plekken om elkaar te ontmoeten, sportveldjes, groen om buiten te gymen, schaduwplekken en zelfs ruimte voor kunst. Ruimte voor historie en kunst in het park vond deze groep wel minder belangrijk. Een speelplek voor de allerkleinsten mocht niet ontbreken. Ook aan de senioren werd gedacht, bijvoorbeeld om een potje te jeu de boulen. Dat zijn waardevolle inzichten.”

Leren in de praktijk

Locatiedirecteur Sjoerd Timmerman is enthousiast over het project: “Het is heel leuk om nu al met leerlingen in gesprek te gaan over de ontwikkeling van het gebied en dus ook het groen. Deze campus wordt hun toekomstige leeromgeving. Hun stem hierin is dus heel belangrijk.”