Vanuit buitenland naar Westland verhuizen (immigratie)

Als u van buiten Nederland komt en langer dan 4 maanden in Westland gaat wonen, moet u zich laten inschrijven bij de gemeente. Dat geldt ook voor Nederlanders die (weer) hier komen wonen. U en alle leden van uw gezin moeten hiervoor een afspraak maken voor uw inschrijving. U kunt bellen met 14 0174 om een afspraak te maken.  

Bent u een buitenlandse werknemer en woont u in een woning van een uitzendbureau? Neem dan contact op met uw werkgever. U hoeft geen afspraak te maken bij de gemeente. 

Wat heb ik nodig voor de inschrijving?

Voor de afspraak om u bij de gemeente in te laten schrijven, heeft u het volgende nodig:  

  • uw paspoort of identiteitskaart 
  • één van de volgende formulieren:  
  • een bewijs van uw nieuwe adres, bijvoorbeeld een koop- of huurcontract of een schriftelijke verklaring van de hoofdbewoner (pdf, 40 KB)
  • mensen uit Caraïbisch Nederland (landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius) hebben ook een bewijs van uitschrijving nodig. verblijfsvergunning als u niet de nationaliteit van een EU-land heeft of uit Liechtenstein, IJsland, Noorwegen of Zwitserland komt. Een verblijfsvergunning vraagt u vooraf aan bij de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND). 
  • geboorteakte en als u getrouwd bent een huwelijksakte. Wij hebben hiervoor de originele documenten nodig. U mag deze ook later inleveren. 
Alarm:

Let op!

Zorg ervoor dat u het formulier helemaal invult voordat u naar de afspraak komt. Anders kunnen wij u niet helpen.

Als u de Nederlandse of Engelse taal niet goed spreekt en verstaat dan moet u iemand meenemen naar de afspraak die voor u kan vertalen. Anders kunnen wij u niet helpen.

Wat kost de inschrijving?

Inschrijving bij de gemeente is gratis.

Na inschrijving krijgt u van de gemeente een burgerservicenummer. Dit nummer heeft u nodig als u contact heeft met de overheid.

Soms moeten documenten uit het buitenland een legalisatie of apostille hebben. Dat betekent dat het document is afgegeven door een officiële organisatie en dat de inhoud, de handtekening en de zegel of stempel op het document echt zijn. Zo kan de gemeente zien of alle informatie klopt. 

Meer informatie hierover vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Is de woning waar u gaat wonen niet van u? Dan kan de gemeente bij verhuizing om een verklaring van de hoofdbewoner vragen. Deze verklaring moet u online invullen als wij daarom vragen.