Klacht over gemeentelijk handelen
- Regel met DigiD(Verwijst naar een externe website)
- Regel met eHerkenning(Verwijst naar een externe website)
- Hulp nodig?

Bent u niet tevreden over de manier waarop (een medewerker van) de gemeente zich tegenover u heeft gedragen? Dan kunt u een klacht indienen.
Waarover kunt u een klacht indienen?
Er is alleen sprake van een klacht als het gaat om gedrag van (een medewerker van) de gemeente. Dat is bijvoorbeeld:
- als (een medewerker van) de gemeente volgens u iets nalaat te doen
- als u vindt dat een medewerker van de gemeente u niet netjes heeft behandeld
- als u geen reactie krijgt op uw melding over de buitenruimte
Waarover kunt u geen klacht indienen?
- als het niet gaat om gedrag van (een medewerker van) de gemeente.
- als u het niet eens bent met onze regels of beleid.
- wanneer u een melding wilt maken over de buitenruimte. Denk bijvoorbeeld aan iets dat stuk is, een omgevallen boom of overlast. Daarvoor kunt u een melding maken.
Digitaal indienen
Uw klacht kunt u via DigiD (voor inwoners) of via e-Herkenning (voor bedrijven) indienen.
Belangrijk om te weten
Er kan een reden zijn waarom wij uw klacht niet inhoudelijk behandelen. In artikel 9:8 van de Algemene wet bestuursrecht(Verwijst naar een externe website) leest u wanneer de gemeente niet verplicht is de klacht te behandelen. Als er een reden is om uw klacht niet te behandelen wordt u daarover geïnformeerd.
Uw klacht moet een aantal gegevens bevatten:
- uw naam, (post)adres, telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres
- datum van de klacht
- omschrijving van het gedrag van (een medewerker van) de gemeente waar uw klacht over gaat
- eventuele bestanden die uw klacht verduidelijken (foto's/documenten)
Wilt u liever een brief schrijven? Dat kan ook. Stuur uw brief naar:
Gemeente Westland
Postbus 150
2670 AD Naaldwijk
U kunt ook een e-mail met uw klacht sturen naar [email protected](Verwijst naar een e-mailadres).
Stuurt u een brief of e-mail? Zet dan duidelijk in het onderwerp dat het om een klacht gaat.
U kunt uw klacht ook telefonisch doorgeven via 14 0174(Verwijst naar een telefoonnummer).
Uw klacht wordt binnen zes weken behandeld volgens hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht(Verwijst naar een externe website). Lukt dat niet, dan wordt deze termijn één keer met 4 weken verlengd. U ontvangt hier bericht over.
Na ontvangst van uw klacht beoordelen wij of deze aan alle eisen voldoet en of er redenen zijn om uw klacht niet in behandeling te nemen. Binnen twee weken na ontvangst van uw klacht neemt een van onze medewerkers telefonisch contact met u op om te kijken of we samen tot een oplossing kunnen komen.
Als wij samen niet tot een oplossing komen, dan nodigen wij u uit voor een gesprek. Dit wordt een hoorzitting genoemd. Tijdens de hoorzitting kunt u uw klacht toelichten. Ook kunnen wij de persoon over wie u heeft geklaagd uitnodigen voor de hoorzitting. Als u geen gebruik wilt maken van de hoorzitting, dan zal de klacht schriftelijk worden afgehandeld. Na de hoorzitting krijgt u een brief met de uitkomst van de behandeling van uw klacht.
Als u het niet eens bent met de manier waarop uw klacht is behandeld, dan kunt u terecht bij de Nationale Ombudsman(Verwijst naar een externe website).
Hulp nodig?
Vindt u het moeilijk formulieren op onze website of op papier in te vullen? Dan kunnen de mensen bij een Buurt Informatiepunt(Verwijst naar een externe website) u helpen. U kunt ook een afspraak maken met de formulierenbrigade van Vitis Welzijn(Verwijst naar een externe website).
Heeft u een andere vraag? Stel uw vraag online(Verwijst naar een externe website) of bel met telefoonnummer
14 0174(Verwijst naar een telefoonnummer).
Zie ook
- schade? U kunt de gemeente aansprakelijk stellen
- bezwaar maken tegen een gemeentelijk besluit
- privacybeleid