Briefadres

Heeft u geen vast adres waar u woont, maar wilt u wel bereikbaar zijn voor officiële organisaties? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Dat is een adres waar uw post binnenkomt. 

Wanneer vraag ik een briefadres aan? 

U kunt een briefadres aanvragen als u: 

  • dak- of thuisloos bent 
  • (tijdelijk) geen vaste woonplaats heeft 
  • in een zorginstelling bent opgenomen 
  • in een psychiatrische inrichting bent opgenomen 
  • in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis woont 
  • in de gevangenis zit 
  • schipper bent en maximaal 2 jaar achter elkaar van huis bent voor uw werk 
  • maximaal 8 maanden in het jaar in het buitenland bent 

Schriftelijk aanvragen 

U kunt een briefadres schriftelijk aanvragen. Daarvoor heeft u de volgende documenten nodig: 

  • een ingevuld vragenformulier
  • een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs 
  • een kopie van het paspoort, de identiteitskaart of rijbewijs van de hoofdbewoner. De hoofdbewoner is de persoon die staat ingeschreven op het adres dat u als briefadres wilt gebruiken. 
  • een schriftelijke verklaring dat de hoofdbewoner het goed vindt dat u zijn adres als briefadres gebruikt 

U print het ingevulde formulier uit en ondertekent deze samen met de hoofdbewoner. Het formulier stuurt u met de bijlagen naar: 

Gemeente Westland 
Afdeling Dienstverlening 
Postbus 150 
2670 AD  Naaldwijk 

Of u stuur het formulier en de bijlagen per e-mail naar brpburgerzaken@gemeentewestland.nl

Beoordeling van de aanvraag 

Wij beoordelen uw aanvraag. Misschien nodigen wij u uit voor een gesprek. Hebben wij nog een vraag, dan bellen wij u of sturen u een e-mail of brief. 

Als u een briefadres aanvraagt, gelden de volgende regels: 

  • de hoofdbewoner geeft toestemming om zijn adres als briefadres te gebruiken 
  • de hoofdbewoner is verplicht ervoor te zorgen dat u uw post krijgt 
  • de hoofdbewoner geeft alle informatie door aan de gemeente die belangrijk kan zijn voor de registratie van het briefadres 
  • het briefadres mag geen postbus zijn 

Het aanvragen van een briefadres is gratis. 

Bent u hoofdbewoner en weet u niet zeker of u uw adres wilt opgeven als briefadres? Bijvoorbeeld omdat u niet weet wat dat betekent voor uw uitkering, huurtoeslag, waterschapslasten of belastingen. Vraag dat dan eerst na bij de organisaties voordat u toestemming geeft.  

Heeft u niemand die u een briefadres kan geven? Mogelijk kunt u dan een briefadres bij de gemeente Westland krijgen met het adres van het gemeentehuis. 

Wij beoordelen uw aanvraag. Misschien nodigen wij u uit voor een gesprek. Hebben wij nog een vraag, dan bellen wij u of sturen u een e-mail of brief. 

Lees meer over een briefadres

Hulp nodig? 

Vindt u het moeilijk formulieren op onze website of op papier in te vullen? Dan kunnen de mensen bij een Buurt Informatiepunt u helpen. U kunt ook een afspraak maken met de formulierenbrigade van Vitis Welzijn.