Briefadres
Heeft u geen vast adres waar u woont, maar wilt u wel bereikbaar zijn voor officiële organisaties? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Dat is een adres waar uw post binnenkomt.
Wanneer vraag ik een briefadres aan?
U kunt een briefadres aanvragen als u:
- dak- of thuisloos bent
- (tijdelijk) geen vast woonadres heeft
- in een zorginstelling bent opgenomen
- in een psychiatrische inrichting bent opgenomen
- in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis woont
- in de gevangenis zit
- schipper bent en maximaal 2 jaar achter elkaar van huis bent voor uw werk
- maximaal 8 maanden in het jaar in het buitenland bent
Schriftelijk aanvragen
U kunt een briefadres schriftelijk aanvragen. Daarvoor heeft u de volgende documenten nodig:
- een ingevuld vragenformulier
- een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs
- een kopie van het paspoort, de identiteitskaart of rijbewijs van de hoofdbewoner. De hoofdbewoner is de persoon die staat ingeschreven op het adres dat u als briefadres wilt gebruiken.
- een schriftelijke verklaring dat de hoofdbewoner het goed vindt dat u zijn adres als briefadres gebruikt
U print het ingevulde formulier uit en ondertekent deze samen met de hoofdbewoner. Het formulier stuurt u met de bijlagen naar:
Gemeente Westland
Afdeling Dienstverlening
Postbus 150
2670 AD Naaldwijk
Of u stuur het formulier en de bijlagen per e-mail naar [email protected]
Beoordeling van de aanvraag
Wij beoordelen uw aanvraag. Misschien nodigen wij u uit voor een gesprek. Hebben wij nog een vraag, dan bellen wij u of sturen u een e-mail of brief.
Als u een briefadres aanvraagt, gelden de volgende regels:
- de hoofdbewoner geeft toestemming om zijn adres als briefadres te gebruiken
- de hoofdbewoner is verplicht ervoor te zorgen dat u uw post krijgt
- de hoofdbewoner geeft alle informatie door aan de gemeente die belangrijk kan zijn voor de registratie van het briefadres
- het briefadres mag geen postbus zijn
Het aanvragen van een briefadres is gratis.
Bent u hoofdbewoner en weet u niet zeker of u uw adres wilt opgeven als briefadres? Bijvoorbeeld omdat u niet weet wat dat betekent voor uw uitkering, huurtoeslag, waterschapslasten of belastingen. Vraag dat dan eerst na bij de organisaties voordat u toestemming geeft.
Heeft u niemand die u een briefadres kan geven? Mogelijk kunt u dan een briefadres bij de gemeente Westland krijgen met het adres van het gemeentehuis.
Wij beoordelen uw aanvraag. Misschien nodigen wij u uit voor een gesprek. Hebben wij nog een vraag, dan bellen wij u of sturen u een e-mail of brief.
Hulp nodig?
Vindt u het moeilijk formulieren op onze website of op papier in te vullen? Dan kunnen de mensen bij een Buurt Informatiepunt u helpen. U kunt ook een afspraak maken met de formulierenbrigade van Vitis Welzijn.