Het keukentafelgesprek

Als u de Wmo-melding heeft gedaan (de vraag om hulp), krijgt u een gesprek over uw hulpvraag. Dit noemen we een keukentafelgesprek. Wij proberen deze afspraak binnen 6 weken te plannen. Dat gesprek is meestal bij u thuis. Onze Wmo-consulent komt bij u op bezoek. Een Wmo-consulent is een van onze medewerkers die alles weet van Wmo. U bespreekt uw situatie. Samen kijkt u wat de beste oplossing is voor uw hulpvraag. U kunt iemand vragen om bij het gesprek te zijn. Bijvoorbeeld uw partner, familielid of een vriend. Ook kunt u bij het gesprek hulp krijgen van een onafhankelijk cliĆ«ntondersteuner. Dat is een professional die gratis en zonder invloed van iemand anders met u meedenkt. Op de pagina cliĆ«ntondersteuning krijgt u een duidelijke uitleg hierover. 

Voorbereiden op het gesprek

Tijdens het gesprek vraagt de Wmo-consulent om een bewijs van wie u bent (legitimatie). Leg daarom een geldig paspoort, ID-kaart of rijbewijs klaar. Voor het gesprek kunt u alvast zelf een persoonlijk plan maken. Zo maakt u voor uzelf duidelijk wat uw hulpvraag is. U kunt uzelf de volgende vragen stellen:  

  • waar heb ik ondersteuning bij nodig  
  • waarom lukt mij dit nu niet  
  • bij wie kan ik terecht voor een gesprek, vragen, gezelligheid of om hulp te vragen  
  • wat kan ik zelf of met hulp van mijn netwerk doen om mijn probleem op te lossen  
  • op welke manier verwacht ik dat de gemeente mij kan ondersteunen 

Na het gesprek

De Wmo-consulent schrijft een verslag over uw situatie. Soms is nog een extra onderzoek nodig. Bijvoorbeeld van een arts. Als alle gegevens binnen zijn, krijgt u dat in een plan toegestuurd. Dat heet een ondersteuningsplan. U ondertekent het ondersteuningsplan. Stellen wij een huishoudelijke hulp of begeleiding voor? Dan vragen wij zorgaanbieders om een zorgplan. Ook dit zorgplan ondertekent u. Stellen wij hulpmiddelen of aanpassingen voor? Dan vragen wij aanbieders om een offerte. Veel aanbieders hebben prijsafspraken met ons. Daarom is een offerte niet altijd nodig.