Melding maken

Hier kunt u terecht met al uw meldingen, vragen en verzoeken over de openbare ruimte in de gemeente Westland. U kunt denken aan losse stoeptegels, gevaarlijke verkeerssituaties, kapotte lantaarnpalen, missende poepzakjes, (parkeer)overlast of bijvoorbeeld een vernield bankje.

Op meldingen over losliggende tegels, gaten in wegen, onkruid en grote plassen op de weg wordt actie ondernomen wanneer er een gevaarlijke situatie is ontstaan. Bomen en bermen worden tijdens de zomersnoei (juni t/m augustus) en de wintersnoei (november t/m maart) gesnoeid. Het opruimen van de bladeren wordt in de herfst doorlopend in de gehele gemeente gedaan. Het is daarom niet nodig om hier een melding voor te doen.

  • Heeft u een spoedmelding?

    Bij spoedmeldingen - direct gevaar en/of ernstige overlast, waarbij gemeentelijk handelen echt niet tot morgen kan wachten – belt u met de gemeente, telefoonnummer 14 0174. Buiten kantoortijden worden online meldingen niet gelezen.

  • Meldpunt milieuvervuiling

    Als u milieuklachten heeft, dan kunt u dit melden door het invullen van een meldingsformulier van Omgevingsdienst Haaglanden.

    Milieuklachten zijn: 

    • bodemvervuiling
    • stankoverlast
    • geluidsoverlast
    • watervervuiling

    De Omgevingsdienst Haaglanden handelt uw klacht verder af. Voor spoedeisende klachten kunt u bellen naar 0888-333 555.

    Klachten over stank uit het Rijnmondgebied (zoals Europoort) kunt u melden bij DCMR Milieudienst Rijnmond.

  • Melding doen via de app Buitenbeter

    Naast het formulier op deze pagina kunt u ook een melding doen via de app Buitenbeter. De status van uw melding volgt u dan op uw smartphone. 

    Downloaden

    De app Buitenbeter is gratis te downloaden naar de smartphone en werkt in heel Nederland. De app is beschikbaar voor Android, Iphone, Windows Phone, Windows Mobile, Symbian en BlackBerry.

    Hoe zorg ik voor een goede en volledige melding?

    Stap 1: installeer de app via Playstore of Appstore en vul éénmalig jouw persoonlijke gegevens in.

    Stap 2: maak een duidelijke foto en sla deze op voor je verder gaat (een overzichtsfoto met een herkenningspunt is beter dan een close up foto).

    Stap 3: geef duidelijk aan waar het probleem speelt door vermelding van de straatnaam en een huisnummer of lichtmastnummer. Als dat niet aanwezig is kun je verderop bij je melding een omschrijving van de locatie toevoegen. Let op: het systeem werkt met GPS en geeft de locatie aan waar de melding wordt verstuurd. Probeer dus altijd de melding vanaf de locatie waar het
    speelt te versturen.

    Stap 4: kies het onderwerp uit de lijst.

    Stap 5: vul een korte omschrijving in van het probleem of wat je van de gemeente verwacht. Eventueel kun je hier de locatie verduidelijken met je eigen uitleg. Houd de omschrijving kort en krachtig.

    Stap 6: verstuur de melding.

    Nu gaan wij aan de slag voor jou

    De melding komt direct binnen bij de gemeente. Soms vindt eerst een check plaats van de gegevens, in andere gevallen gaat de melding direct door naar de behandelaar van jouw melding. Zodra de melding op de juiste plaats is beland, gaan we kijken hoe we de melding gaan afhandelen. Na behandeling van de melding krijg je standaard de terugkoppeling op jouw smartphone. Je kunt zelf de status checken. Als je jouw mailadres hebt opgegeven, krijg je ook een terugkoppeling via de mail. Op die manier blijf je op de hoogte van de afhandeling van jouw melding.

Buurtschouwen

Misschien loopt u wel eens door uw buurt en denkt u, dit kan beter: Het kan gaan om het plaatsen van een paaltje om verkeer op het fietspad tegen te gaan, of een spiegel op een gevaarlijke hoek. Misschien ergert u zich wel aan een kapot bankje of een sloot met veel zwerfvuil. U heeft een idee, wens of klacht over uw buurt. Dan is het ook mogelijk om eens een keer mee te lopen met een buurtschouw.    

Samen uw buurt verkennen

Bij een buurtschouw wandelen bewoners, ondernemers, medewerkers van de gemeente en van woningbouwcorporaties samen door een buurt. Zij bespreken dan wensen, ideeën en klachten van bewoners. Een buurtschouw duurt 2 uur. Iedere maand is er een andere kern en een andere wijk aan de beurt. 

Of en wanneer er een buurtschouw in uw buurt is, leest u hier.